ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 2019: 27 ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 2019: 27 ΑΠΡΙΛΙΟΥ
1864, Ελλάδα
Φεύγει από τη ζωή μία από τις πιο σημαντικές μορφές της ελληνικής επανάστασης και της διεκδίκησης για την θέσπισης Συντάγματος κατά την περίοδο του Όθωνα, ο Γιάννης Μακρυγιάννης. Τα Απομνημονεύματά του αποτελούν ένα από τα πρώτα είδη αυτοβιογραφίας (προφορικής), με ένα ξεχωριστό λαϊκό, ορμητικό ύφος και με μια ιδιαίτερα προσωπική έκφραση. Αξίζει η αναφορά σε κάποια σημεία, τα οποία είναι ευρύτερα γνωστά, όπως: «... ένα πράγμα με παρακινεί και μένα να γράφω, ότι τούτην την Πατρίδα την έχουμε όλοι μαζί και σοφοί και αμαθείς και πλούσιοι και φτωχοί και πολιτικοί και στρατιωτικοί και οι πλέον μικρότεροι άνθρωποι. Έγραψα γυμνή την αλήθεια να ιδούνε όλοι οι Έλληνες και να μπαίνουν σε φιλοτιμία και τα παιδιά μας να λένε : έχουμε αγώνες πατρικούς, έχουμε θυσίες.» ή άλλο ένα πολύ γνωστό σημείο, όπως:
«Εκεί οπούφκιαχνα τις θέσες εις τους Μύλους (σημ. κοντά στο Ναύπλιο, νικηφόρα μάχη εναντίον του Ιμπραήμ το 1825) ήρθε ο Ντερνύς (ενν. τον Δεριγνύ) να με ιδή. Μου λέγει. «Τι κάνεις αυτού; Αυτές οι θέσες είναι αδύνατες. Τι πόλεμον θα κάνετε με τον Μπραΐμη αυτού;» - Του λέγω, «είναι αδύνατες οι θέσες κι' εμείς, όμως είναι δυνατός ο Θεός όπου μας προστατεύει. Και θα δείξωμεν την τύχη μας σ' αυτές τις θέσες τις αδύνατες. Κι αν είμαστε ολίγοι εις το πλήθος του Μπραΐμη, παρηγοριόμαστε μ' ένα τρόπον, ότι η τύχη μας έχει τους Έλληνες πάντοτε ολίγους. Ότι αρχή και τέλος, παλαιόθεν και ως τώρα, όλα τα θεριά πολεμούν να μας φάνε και δεν μπορούνε. Τρώνε από μας και μένει και μαγιά. Και οι ολίγοι αποφασίζουν να πεθάνουν. Κι όταν κάνουν αυτήνη την απόφασιν, λίγες φορές χάνουν και πολλές κερδαίνουν. Η θέση οπού είμαστε εδώ είναι τοιούτη και θα ιδούμεν την τύχη μας οι αδύνατοι με τους δυνατούς...»
1941, Ελλάδα
Τα γερμανικά στρατεύματα καταλαμβάνουν την Αθήνα, με τη μαύρη περίοδο κατοχής να ξεκινά και να πνίγει τη χώρα.
1935, Ελλάδα
Γεννιέται ο Θεόδωρος Αγγελόπουλος, ένας από τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες όχι μόνο της χώρας μας, αλλά και διεθνώς. Με θέματα που αντλεί από τη σύγχρονη ελληνική ιστορία, ο Αγγελόπουλος σκηνοθετεί ταινίες που τον κάνουν να ξεχωρίζει στο διεθνές κινηματογραφικό στερέωμα, μεταξύ αυτών το τρίπτυχο Μέρες του '36, Θίασος και Κυνηγοί, με σημαίνον το ιστορικοπολιτικό περιεχόμενο, ενώ στη συνέχεια με την (όπως ο ίδιος την ονόμασε) «τριλογία της σιωπής» (Ταξίδι στα Κύθηρα, Μελισσοκόμος και Τοπίο στην Ομίχλη) καταπιάνεται τόσο με υπαρξιακά ζητήματα, όσο και με την έννοια της επιστροφής, με τους ήρωες να βρίσκονται σε μια κατάσταση αναζήτησης.
Ακολούθησαν το Μετέωρο Βήμα του Πελαργού, το Βλέμμα του Οδυσσέα, η Αιωνιότητα και μία μέρα, ενώ η αναφορά σε ιστορικές περιόδους επανέρχεται στην τελευταία τριλογία που ετοίμαζε ο σκηνοθέτης, που περιλαμβάνει τα έργα Το Λιβάδι που δακρύζει, Η Σκόνη του Χρόνου και Η άλλη θάλασσα. Στα γυρίσματα, όμως, της τελευταίας, μια σύγκρουση με μοτοσικλέτα στη Δραπετσώνα απέβη μοιραία, με τον πολυβραβευμένο σκηνοθέτη να φεύγει αδόκητα από τη ζωή, σε ηλικία 77 ετών.
1952, Κύπρος
Η Παγκύπρια Εθνοσυνέλευση στη Λευκωσία εγκρίνει ψήφισμα για την ένωση της Κύπρου με την Ελλάδα.
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Σπύρος Σερμπέτης-Παππάς, για το ANT1 MediaLab