Βασικές αρχές για αποτελεσματικά κείμενα στο Διαδίκτυο

Οι άνθρωποι διαβάζουν με διαφορετικό τρόπο ένα κείμενο που βρίσκεται στην οθόνη ενός Η/Υ ή ενός κινητού τηλεφώνου, σε σχέση με ένα κείμενο που είναι εκτυπωμένο σε χαρτί. Γι’ αυτό και όσοι γράφουν για το Διαδίκτυο και τα Νέα Μέσα θα πρέπει να γνωρίζουν και να εφαρμόζουν κάποιες βασικές αρχές και τεχνικές που θα κάνουν τα κείμενά τους περισσότερο αποτελεσματικά και «φιλικά» στους αναγνώστες.

Οι χρήστες του Διαδικτύου τείνουν να «σαρώνουν» με τα μάτια τους ένα κείμενο σε online περιβάλλον, παρά να το διαβάζουν λέξη προς λέξη. Σύμφωνα, μάλιστα, με μια μελέτη-ορόσημο του Jacob Nielsen, που έχει βασιστεί στις τεχνολογίες εντοπισμού του βλέμματος, οι χρήστες «σαρώνουν» το περιεχόμενο μιας ιστοσελίδας σε Η/Υ με έναν τρόπο που παραπέμπει στο σχήμα του γράμματος F.

Με δεδομένο, δε, πως ο όγκος των πληροφοριών που είναι διαθέσιμες στο Διαδίκτυο είναι τεράστιος, η συγγραφή ενός κειμένου που θα καταφέρει να κεντρίσει την προσοχή και να κρατήσει ζωντανό το ενδιαφέρον ενός αναγνώστη καθίσταται μια συναρπαστική πρόκληση.

Ακολουθούν μερικές βασικές συμβουλές για αποτελεσματική γραφή στο Διαδίκτυο:

Πριν αρχίσουμε να γράφουμε, σκεφτόμαστε το κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε

Είναι πολύ σημαντικό, προτού ξεκινήσουμε να γράφουμε, να απαντήσουμε σε αυτά τα ερωτήματα:

  • Ποιο είναι το κοινό-στόχος μας;
  • Τι θέλουμε να κάνει το ακροατήριό μας, έχοντας διαβάσει το κείμενό μας;

Όσο πιο καλά γνωρίζουμε το προφίλ των ανθρώπων στους οποίους απευθυνόμαστε, τις στάσεις, τις συνήθειες περιήγησής τους στο Διαδίκτυο και τις ενέργειες που θέλουν να ολοκληρώσουν online, τόσο πιο αποτελεσματικά μπορούμε να επικοινωνούμε μαζί τους. Φροντίζουμε να γράφουμε με τρόπο που μπορεί να γίνει κατανοητός από όλους και το περιεχόμενο που παράγουμε να είναι αυθεντικό, χρήσιμο και να προσφέρει αξία στους αναγνώστες μας.

Γράφουμε «δυνατούς» τίτλους/επικεφαλίδες  

Ο τίτλος είναι το πιο σημαντικό μέρος του κειμένου, καθώς από αυτόν κρίνεται σε μεγάλο βαθμό αν κάποιος θα κάνει «κλικ» για να διαβάσει τη σχετική δημοσίευση. Ο τίτλος πρέπει να έχει τη δυναμη να τραβά την προσοχή του αναγνώστη και να τον παρακινεί να μάθει περισσότερα. Δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση, όμως, να είναι παραπλανητικός και ασύνδετος με το περιεχόμενο του κειμένου.  

Ακολουθούμε την τεχνική της «ανεστραμμένης πυραμίδας»

Οργανώνουμε το περιεχόμενο του κειμένου μας με βάση την κλασική δημοσιογραφική τεχνική της “ανεστραμμένης πυραμίδας”, δηλαδή από το πιο σημαντικό στο λιγότερο σημαντικό. Γράφουμε μια ενδιαφέρουσα εισαγωγή που να προσελκύει την προσοχή των αναγνωστών, ώστε να θέλουν να συνεχίσουν να διαβάζουν.  

Χρησιμοποιούμε μεσότιτλους

Η χρήση των μεσότιτλων είναι απαραίτητη για να κρατήσουμε αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη και να τον βοηθήσουμε να παρακολουθήσει τη ροή του κειμένου μέχρι το τέλος. Οι μεσότιτλοι στην ουσία χωρίζουν το κείμενό μας σε υποενότητες, οι οποίες πρέπει να χρησιμοποιούνται με τρόπους που θα προσθέτουν επίσης αξία και θα βελτιώνουν την ποιότητα του περιεχομένου.  

Χωρίζουμε το κείμενό μας σε πολλές και μικρές παραγράφους

Οι σύντομες παράγραφοι –που εκτείνονται το πολύ σε 5 με 6 γραμμές– καθιστούν το περιεχόμενό μας πιο εύκολο να διαβαστεί. H ίδια αρχή ισχύει και για τις προτάσεις, οι οποίες πρέπει επίσης να είναι σύντομες, απλές και περιεκτικές. Η αρχή αυτή, μάλιστα, είναι ακόμη πιο σημαντική όταν το ακροατήριο στο οποίο απευθυνόμαστε διαβάζει το περιεχόμενό μας από mobile συσκευές. Σε κάθε περίπτωση, αποφεύγουμε την πολύπλοκη γλώσσα, τις ορολογίες και τη φλυαρία!

Χρησιμοποιούμε bullets και αρίθμηση - Αποφεύγουμε κεφαλαία και υπογραμμίσεις

Όταν μπορούμε να οργανώσουμε μέρος του περιεχομένου μας σε λίστες με bullet points και αρίθμηση, δεν παραλείπουμε να το κάνουμε. Σε τέτοιου είδους λίστες, φροντίζουμε να χρησιμοποιούμε σύντομες προτάσεις, με τη μεγαλύτερη δυνατή συμμετρία.  

Αντίθετα, δεν χρησιμοποιούμε ποτέ υπογράμμιση για να δώσουμε έμφαση σε κάποιο σημείο του κειμένου, καθώς το υπογραμμισμένο κείμενο συνδέεται συνήθως με συνδέσμους (links) και αυτό μπορεί να δημιουργήσει σύγχυση στον χρήστη.

Επίσης, αποφεύγουμε να γράφουμε λέξεις με κεφαλαία γράμματα -εκτός αν πρόκειται για ακρωνύμιο- καθώς έχει αποδειχθεί ότι δυσκολεύουν τη διαδικασία της ανάγνωσης. 

Ενσωματώνουμε λέξεις-κλειδί στον τίτλο και στο περιεχόμενο  

Για να είναι επιτυχημένα τα άρθρα μας και να έχουν πολλούς αναγνώστες, θα πρέπει να είναι SEO friendly, ώστε να εμφανίζονται ψηλά στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης.  

Η πρακτική που βρίσκεται στον πυρήνα της φιλοσοφίας του SEO είναι η χρήση των κατάλληλων keywords. Επιλέγουμε τις λέξεις-κλειδί με βάση τη στρατηγική μας και μέσα από έρευνα, και τις ενσωματώνουμε στο κείμενό μας με βάση τις ενδεδειγμένες πρακτικές, που θα παρουσιαστούν αναλυτικά σε επόμενο blog post.  

Προς το παρόν, ας κρατήσουμε ότι η λέξη-κλειδί θα πρέπει να αναφέρεται στον τίτλο μας (στην αρχή), στην εισαγωγική παράγραφο και να επαναλαμβάνεται και στο υπόλοιπο κείμενο. Προσοχή όμως στην υπερβολική χρήση των λέξεων-κλειδί (keyword stuffing), γιατί μπορεί να οδηγήσει σε αντίστροφο αποτέλεσμα.        

→ Όλες οι αρχές και οι τεχνικές για αποτελεσματική γραφή στο Διαδίκτυο και τα Νέα Μέσα διδάσκονται αναλυτικά στο πλαίσιο του μαθήματος “New Media Writing”, στο πρόγραμμα “Digital & Social Media” του ΑΝΤ1 MediaLab. Τα μαθήματα ξεκινούν στις 30 Οκτωβρίου.

 

Σχόλια (0)